Потвърдено от Специалистите от Медицински комплекс „Д-р Щерев“

Добре дошла във втория триместър! Време е да се порадваш на своята бременност без да ти пречат ужасните на моменти симптоми. За по-голямата част от бременните жени това е най-спокойният етап от бременността. Гаденето, повръщането и умората постепенно отшумяват, връща се апетита, чувстваш се по-енергична. Не е ли чудесно всичко това? През този триместър ще усетиш първите движения на бебето, ще узнаеш пола му, ще можеш да спортуваш, ще се радваш на бременността си споделена вероятно вече с всички близки хора около теб.

Наслади се на всичко това!

Гестационна седмица – значение, изчисляване и съвети за целия период на бременността >>>

На пръв поглед

  • Вече си във втория триместър, част от симптомите отшумяват
  • Помисли за физическата си активност
  • Апетитът вероятно се връща, внимавай с килограмите!

Колко голямо е бебето сега?

Колкото лимонче, с размери – около 9 сантиметра дълго и тежи приблизително 43 грама. Забелязваш, че почти е удвоило теглото си от изминалата седмица и продължава с бързи темпове да расте и усъвършенства всички свои органи и системи.

Давай мъниче!

Симптоми

През тази седмица част от симптомите, които си имала през първия триместър на бременността може да отшумят. Не очаквай това да се случи веднага. Търпение и бъди спокойна преди всичко. Бременността при всяка жена протича различно, съответно симптомите, проявяващи се при всяка една са различни. Ето някои от тях, които може да причиняват дискомфорт през тази и следващите седмици:

  • Спазми в коремната област. Не се изненадвай, ако усещаш болки ниско в корема, тъй като матката нараства, разтягащите се връзки и сухожилия могат да  причинят остра, пронизваща болка, особено когато променяш позицията си – ставаш от стола, от леглото, кашляш, въртиш се в леглото. Докато някои майки не ги забелязват или усещат, други намират тези усещания за доста болезнени. Ако си бременна с близнаци, болката може да бъде още по-осезаема. Уведоми лекаря си ако дискомфортът е силен или по някакъв начин се притесняваш от него.
  • Повече енергия. С отшумяването на някои симптоми като гадене, повръщане и умора вероятно ще си върнеш част от енергията и тонуса.
  • Повишен апетит. Ако прилошаването вече отшумява, вероятно усещаш нарастващия апетит. Внимавай с покачването на килограми. Хапването като за двама не е необходимо. Стреми се да добавяш около 200-300 калории на ден към обичайното си хранене. Ако си бременна с близнаци, около - 400-600. Дръж около себе си плодове и леки, здравословни закуски в случай, че ти се прииска да хапнеш още нещо, въпреки че току-що си приключила обяда или вечерята си. По възможност се придържай към здравословен хранителен режим богат на пълноценни и качествени продукти. Избягвай мазните, тестени, сладки, пакетирани храни и закуски, както и газираните напитки и кофеина. След раждането ще бъдеш единствено и само благодарна на това, ако успееш да наложиш волята си и се храниш здравословно (разбира се, случайната купа със сладолед, малко шоколад или торта от време на време е абсолютно в реда на нещата :- )
  • По-гъста, блестяща коса. Разхубавяваш се :- ) Така е в действителност, повярвай! Вероятно забелязваш лъскавата, здрава и по-гъста коса, която имаш напоследък. Завишените нива на естроген в организма удължават фазата на растеж, активната фаза на косъма, така тя се сгъстява и почти спира да капе.

Как се променя тялото ти

Коремчето ти вече се е показало, вероятно постепенно променяш и гардероба си с по-свободни и практични дрехи.

Не се изненадвай, ако повишаването на теглото започне да се ускорява през тази седмица. С покачването на теглото е добре да следиш и кръвното си налягане.

Ако си спортувала преди забременяването, вторият триместър е идеалният период от бременността, когато можеш да продължиш с това ( разбира се след консултация с лекар). Няма да бъде така интензивно както преди, но ежедневната физическа активност е от голямо значение, за поддържането на тонуса, енергията, настроението и формата ти.

Помисли и за групови занимания организирани специално за бременните жени – гимнастика (включваща упражнения, дихателни практики и разтягане за превенция на най-честите неразположения като болки в кръста, гърба, подуване на крайниците), водна аеробика, пилатес, плуване. Съвременните спортни центрове предлагат много възможности и за бременните жени желаещи да поддържат своята форма и енергия.

Ултразвук

Третият преглед при проследяващия те акушер-гинеколог би трябвало да бъде около 16 – 20та гестационна седмица, когато се извършват всички рутинни измервания – твоите и на бебето - правят се стандартните кръвни изследвания, кръвно налягане, килограми, ултразвук. 

 През тази седмица бебето ти размахва ръчички, свива юмручета и крачета, смуче дори палеца си! Удължават се ръчичките, тялото му става все по-пропорционално. Бъбреците работят на пълни обороти – бебето изпразва пикочния си мехур на всеки 45 минути! Ако в същия момент си на ултразвук, ще може да видиш това. Полът е рано да се види на ултразвуковото изследване. Изчакай до към 20та гестационна седмица.