Как мога да увелича шансовете си за забременяване?

Ако сте взели решение да имате бебе, според вас активният сексуален живот би трябвало да е всичко от което имате нужда, за да заченете. В повечето случаи да, но ако желаете да увеличите шансовете си и това да се случи скоро, трябва да обърнете внимание на следните фактори:

Откажете се от вредните навици

Знаем, че не е лесно отказването от тютюнопушенето, но това е навик оказващ силно негативно влияние върху качеството на яйцеклетките, които стават по-податливи на генетични дефекти под въздействието на токсините от цигарения дим. Редовното тютюнопушене намалява яйчниковия резерв, подтиска производството на естроген,  предпоставка е за ранна менопауза. Статистически, пушачките забременяват средно от 6 до 12 месеца по-късно от жените, които не пушат. Доказано е, че ако се спре тютюнопушенето до година преди планирането на бременността, шансовете за успешно зачеване и износване на плода значително се увеличават.

Мъжете също трябва да помислят за отказване от навика. Пушенето доказано влияе негативно на репродуктивните способности и при мъжа – намалява концентрацията, подвижността и морфологията на сперматозоидите.

Трябва да имате предвид, че пасивните пушачи са изложени на същите рискове, както и активните.

Поддържайте здравословни килограми

Ако искате да забременеете, поддържането на здравословно тегло и здравословен начин на живот ще ви помогнат да заченете. Наднормените килограми и високият процент мазнини са предпоставка за високи нива на естроген, което може да причини хормонални дисбаланси отразяващи се негативно на овулацията. Добрата новина? Загубата само на 5-10 на сто от телесното тегло може да подобри функцията на яйчниците с до 20% и да нормализира овулацията.

Поднорменото тегло също влияе негативно на плодовитостта – голяма част от жените с килограми под общоприетата норма страдат от нередовен месечен цикъл.

бременност
Снимка: Istock

Здравословното тегло е от значение и за мъжкия фертилитет. Затлъстяването може да доведе до ниски нива на тестостерона, както и превръщането му в естроген. Колкото по-голям е процентът на телесните мазнини, толкова по-високи са нивата на естроген в мъжкия организъм. Млад мъж с голямо количество излишни мазнини, особено около талията има голяма вероятност да увеличи нивата на естроген последвано от ниски нива на тестостерон. Всичко това оказва своето влияние върху фертилитета.

Намалете стреса и напрежението

За всички е ясно, че стресът и напрежението в забързаното ни ежедневие влияят негативно на здравето ни. Увеличават се нивата на хормони като кортизол и адреналин, които ни карат да се чувстваме напрегнати и нервни. Според медицински проучвания, мъжете подложени често на стрес и напрежение произвеждат по-малко на брой сперматозоиди, които са по-слабо подвижни, често с морфологични дефекти. Много по-голяма е вероятността бременността да се случи в месеца, в който двойката е спокойна и щастлива, отколкото в напрегнат и тревожен период, казват лекарите.

Следете овулацията и плодородния ви прозорец

Плодородният прозорец е периодът, в който шансът да заченете е най-висок. Това са около 9 дни в месеца включващи 5 дена преди овулацията, самият ден на овулация и 3 дни след нея. Лекарите съветват в посочения фертилен прозорец, половите контакти да бъдат през 1 ден, а не всеки, тъй като най-добрата концентрация на качествени сперматозоиди се получава при 3 до 5 дни полово въздържание.

Дръжте тестисите на хладно

Вярвате или не, поддържането на температурата им с един-два градуси по-ниска от общата температура на тялото може да повиши плодовитостта на вашия партньор. Стегнатото бельо, горещите душове и горещите бани покачват температурата в тестисите и могат да влошат качеството на спермата.

Витамини и хранителни добавки

Балансираното и здравословно хранене са от основно значение за общото здравословно състояние. Някои витамини и хранителни добавки имат пряко отношение към фертилитета – цинкът влияе на производството на сперма и тестостерон при мъжете, може да се набави от червеното месо, стридите, бадеми, кашу, тиквено семе, боб; Включете в менюто си много пресни плодове и зеленчуци богати на витамин С; добавките с витамин Е и селен, фолиева киселина, омега 3, витамин D – стимулират мъжката плодовитост и повишават качеството на яйцеклетките.