По време на бременността жената има нужда от време за отпускане и почивка, време да обърне внимание на тялото си и на бебето, растящо в нея. Това е един прекрасен период, който бременната може да посвети на себе си като жена и бъдеща майка.

За да бъдете вие и вашето бебе здрави и спокойни по време на тези 9 месеца, е добре да спомогнем процеса с различни занимания и двигателна активност. Преди да започнете с каквито и да е занимания е важно да се консултирате с акушер-гинеколога си, за да сме сигурни, че имаме един прекрасен здрав ембрион, на който няма да навредим.

Неизброими са ползите за майката и детето, които може да им даде едно адекватно предродово обучение и следродилно възстановяване чрез йога. Здравето има физически, психически, духовен, емоционален и морален аспект. Йога допринася за всички тях като едно цяло. Практиките могат да започнат във всеки етап от живота и по всяко време след 3-тия месец на бременността – те винаги имат положителен ефект.

йога бременна
Снимка: Istock

Един от често задаваните въпроси е дали можете да практикувате йога за бременни, ако до този момент никога не сте се занимавали с това. Отговорът е категорично да – йога за бременни е сбор от леки дихателни упражнения и пози, за които няма нужда от предварителна физическа подготовка и познания. Те са съобразени с бременността и имат за цел да подготвят тялото за родовия процес. По време на заниманията се учите как да имате правилно телодържание, как да овладявате различните настроения и емоции, предизвикани от хормоналните промени.

Йога практиките могат да започнат от 3-тия месец на бременността и да продължат непосредствено преди самото раждане. Заниманията ще допринесат за коригиране да телодържанието и подобряване на общия тонус, ще спомогнат за по-леката и приятна бременност и ще подготвят тялото за важния родов процес чрез различни асани, дихателни практики, пози и съвети от опитен инструктор.

Йога съчетава спокойствието на ума и здравето на тялото. Част от положителните въздействия на йога по време на бременност са:

• Добра физическа форма, издръжливост и гъвкавост на тялото: Когато практикувате йога, вие разтягате вашата мускулатура и тъканта, която я обвива, стимулирате работата на вътрешните органи, подобрявате циркулацията на кръвта в тялото, което води до по-доброто снабдяване с кислород. Дишате съзнателно и фокусирате вниманието си навътре, посредством различни методи за концентрация.

йога бременна
Снимка: Istock

 Намаляване болките в гърба: По време на бременността с нарастването на вашето бебе расте и коремът. Центърът на тежестта на тялото се премества напред. Лошата стойка причинява напрежение в гръбначния стълб, което води до болки във врата, в горната част на гърба и кръста. Тя затруднява дишането ви, тъй като се притискат белите дробове и техният дихателен капацитет намалява. Специализираните йога пози ще ви помогнат да се научите да заемете правилна стойка, така че да щадите гърба и да дишате по-леко и по-пълноценно.

• Намалява отоците в ръцете, глезените и ходилата: Растящото бебе притиска големите вени, които връщат кръвта към сърцето. Това може да доведе до отичане на крайниците, особено през последните седмици на бременността. Редовното практикуване на йога подобрява циркулацията на кръвта в тялото и повишава многократно приема на кислород. Благодарение на това отоците намаляват и се разнасят.

• Облекчава храносмилателните проблеми: Храносмилателните органи също биват до една степен травмирани с напредването на бременността, което често води до стомашни неразположения, киселини, подуване и констипация. Щадящите и нежни йога пози са много полезни срещу тези дребни, но твърде неприятни неразположения, затрудняващи ежедневието.

йога бременна
Снимка: Istock

• Помага тялото да се подготви физически за раждането: Редовното практикуване на определени асани в седящо и клечащо положение тонизира мускулатурата на тазовото дъно, която участва много активно в процеса на естественото раждане. Тези асани са част от програмата на йога през бременността и помагат да подготвите мускулатурата, като я направите по-еластична, да я укрепите и тонизирате. По време на самото раждане ще сте в състояние да ги използвате ефективно в ключовия момент на напъните, с които извеждате бебето от тялото си.

• Емоционална близост и подкрепа: Практикуването на йога в група ви дава възможност да контактувате с други дами, които разбират вашите усещания и преживяват, също като вас усещат промените в телата, умовете и емоциите си. Ще намерите нови приятели, с които говорите на един език и се подкрепяте, което би могло да бъде ключов момент срещу следродилна депресия.

 Известно е, че бременността и раждането предизвикват изменения на вътрешните органи. Някои млади майки получават т.нар. смъкване на дебелото черво, на матката, което нарушава нормалните им функции. Това е един сериозен здравословен проблем, който може да бъде отстранен, когато навреме се обърне внимание. Той може да се предотврати или коригира, ако органите вече са се деформирали, с правилно дишане и упражнения в лежаща поза.

• По-бързо възстановяване след раждане: Често след родовия процес се получават проблеми и болки в тялото. Практикувайки йога по време на бременността, спомагате по-бързото възвръщане на добра форма и възстановяване от дискомфорт в тялото след раждането.

йога бременна
Снимка: Istock

Освен описаните положителни въздействия, йога за бременни може да бъде полезна и при съпътстващи бременността физически и психоемоционални проблеми.

Практикуването на йога по време на бременността и съчетаването ѝ с други занимания като водна гимнастика или масаж например ще допринесе за добрия тонус и настроение по време на 9-те месеца и ще подготви тялото за по-лек родов процес.