След спонтанен аборт е нормално да изпитвате шок, мъка, депресия, вина, гняв, уязвимост и усещане за провал.

Дните, седмиците и дори месеците след загубата могат да бъдат невероятно трудни и болезнени - особено ако това не е първият ви спонтанен аборт или ако внимателно сте планирали тази бременност и смятате, че сте направили всичко „както трябва“.

Възможно е и просто да се чувствате дистанцирани, разстроени, да не можете да се концентрирате или да спите. Ако вече сте съобщили за бременността си, вероятно ще се притеснявате да обявите тази новина и може да приемате трудно дори най-искрените изрази на съчувствие.

Ето няколко неща, които да вземете предвид, докато преминавате през този труден период:

Приемете, че вината не е ваша

Загубата или усложненията на бременността могат да се случат на всеки. Говорете открито и честно с партньора си за случилото се и как то ви се отразява. Не забравяйте, че няма правилен или грешен начин да се справите с мъката. Приемете чувствата си такива, каквито са, и не съдете себе си или своя партньор за това как реагирате.

Дайте си време за отърсване

Не поставяйте себе си под натиск, че трябва да преодолеете бързо тъгата. Възстановяването ви ще бъде по-пълно, ако се справяте със скръбта си лека-полека. Може да откриете, че преживявате болката наново, особено около термина за раждане или други моменти. С времето обаче нещата се променят и ще се почувствате по-добре.

Починете си от работа

Дори и да се чувствате добре физически, почивката от работата може да бъде полезна. Нуждаете се от време да осъзнаете случилото се, а отдалечаването от обичайната ви рутина ще помогне да приемете преживяното.

Не очаквайте партньорът ви да скърби по същия начин

Ако вашият партньор не изглежда засегнат от загубата толкова дълбоко, колкото вас, имайте предвид, че всеки скърби по различен начин. Споделете чувствата и нуждите си с него, но си дайте един на друг свободата да преживеете загубата по собствен начин.

Мъжете и жените често скърбят по различен начин. Докато жените са склонни да изразяват чувствата си и да търсят подкрепа от другите, мъжете са склонни да ги задържат в себе си, справяйки се със загубата сами. Те често усещат, че трябва да се грижат за партньорите си, като остават силни. Така че не разбирайте неправилно неговия стоицизъм по отношение на загубата и не съдете себе си, че не се справяте толкова добре, колкото той.

Не се затваряйте в себе си

Въпреки че може да ви се стори болезнено да разговаряте, споделянето на вашата история ви позволява да се чувствате по-малко сами и помага за емоционалното и психическо възстановяване. Може да се изненадате от това колко ваши колеги, роднини и познати имат свои истории за загуба и преодоляването ѝ. Възможно е да намерите разбиране и подкрепа от неочаквани хора, а това да помогне да компенсирате факта, че някои хора, от които сте очаквали подкрепа, не разбират болката ви.

Действително човек, който не е преминал през такова преживяване, няма как да знае какво е наистина. Повечето хора биха искали да ви кажат нещо успокояващо, но не знаят какво. Ако кажат нещо неуместно или изобщо нищо, опитайте се да не го приемате лично.

Как да съобщите новината на другите

Разбираемо е, ако известно време не сте готови да говорите за случилото се. Ако преди загубата вече сте обявили бременността си, може да е болезнено попадането на добронамерени приятели и роднини, които се интересуват как върви бременността. Един от начините да избегнете това е да накарате близък приятел да им каже за загубата ви, като уведоми всички, че не сте готови да говорите за това.

Ако сте обявили бременността си в социалните медии, може би ще искате да направите нова публикация, свързана със загубата.