Ако искате да повишите своята фертилност по естествен начин, обърнете внимание на балансирания хранителен режим, който ще подобри общото ви здравословно състояние, включете в менюто си храни повишаващи фертилността и поддържащи хормоналния баланс в организма.

Подобряването на диетата ви може да увеличи вашите шансове.

Ако искате да забременеете, поддържането на здравословно тегло и здравословен начин на живот ще ви помогнат да заченете. Наднормените килограми и високият процент мазнини са предпоставка за високи нива на естроген, което може да причини хормонални дисбаланси отразяващи се негативно на овулацията. Добрата новина? Загубата само на 5-10 на сто от телесното тегло може да подобри функцията на яйчниците с до 20% и да нормализира овулацията.

Поднорменото тегло също влияе негативно на плодовитостта – голяма част от жените с килограми под общоприетата норма страдат от нередовен месечен цикъл.

Здравословното тегло е от значение и за мъжкия фертилитет. Затлъстяването може да доведе до ниски нива на тестостерона, както и превръщането му в естроген. Колкото по-голям е процентът на телесните мазнини, толкова по-високи са нивата на естроген в мъжкия организъм. Млад мъж с голямо количество излишни мазнини, особено около талията има голяма вероятност да увеличи нивата на естроген последвано от ниски нива на тестостерон. Всичко това оказва своето влияние върху фертилитета.

Храните с грижа към фертилността

бременност
Снимка: Istock

„Изчерпването на полезните хранителните вещества в голяма част от храната ни и замяната им с изкуствени овкусители, консерванти и оцветители, оставя много от нас с недостиг от витамини и минерали. Въпреки, че повечето двойки имат проблем със зачеването поради проблеми с овулацията или нисък брой сперматозоиди, голяма част от случаите на безплодие са с неустановена причина“, казват специалистите. Това провокира част от тях да обърнат внимание на начина на хранене и храните стимулиращи фертилността.

Балансираното и здравословно хранене са от основно значение за общото здравословно състояние. Някои витамини и хранителни добавки имат пряко отношение към фертилитета – цинкът влияе на производството на сперма и тестостерон при мъжете, може да се набави от червеното месо, стридите, бадеми, кашу, тиквено семе, боб; Включете в менюто си много пресни плодове и зеленчуци богати на витамин С; добавките с витамин Е и селен, фолиева киселина, омега 3, витамин D – стимулират мъжката плодовитост и повишават качеството на яйцеклетките. Също така :

  • консумирайте повече ядки, семена и мазна риба – богати на Омега 3 и 6 мастни киселини важни за поддържането на хормоналния баланс и регулирането на половите хормони. Тези храни са богати и на селен - чудесен антиоксидант стимулиращ плодовитостта.
  • контролирайте консумацията на месо, тестени продукти, пържените и панирани храни, захарта и кофеина. Спрете или намалете максимално алкохола и тютюнопушенето.
  • включете в менюто си суперхрани като - спирулина, пчелен прашец, зелен чай, тъмнозелени листни зеленчуци, мед, боровинки, нар, авокадо, годжи бери

Не е необходимо да се подлагате на специална диета, докато се опитвате да забременеете - просто се уверете, че се храните здравословно и разнообразно всеки ден, не забравяйте приема на фолиевата киселина. Това е от съществено значение за правилното формиране на невралната тръба, от която по-късно се формират гръбначният стълб и гръбначният мозък на ембриона. В идеалния случай е добре приемът да бъде три месеца преди зачеването и да продължите с приема още 12 седмици по време на бременността. Това значително намалява риска вашето бебе да се роди със спина бифида. Фолиевата киселина спомага и за нормалното образуване на червени кръвни телца, предпазвайки организма от появата на анемия; оказва благоприятен ефект върху нервната система, намалявайки нивата на стресовите хормони.