Планувате да имате бебе и искате да бъдете в отлична форма преди да започнете с опитите да забременеете?

Ето нашите съвети относно това, как да подготвите тялото си за зачеване и за щастлива, спокойна бременност.

Започнете прием на фолиева киселина

Първото нещо, което трябва да направите, е да започнете прием от 400 микрограма фолиева киселина дневно. В идеалния случай е добре да го направите три месеца преди зачеването и да продължите с приема още 12 седмици по време на бременността. Това значително намалява риска вашето бебе да се роди със спина бифида. Не се притеснявайте, ако забременеете, а не сте приемали фолиева киселина, просто започнете веднага, когато узнаете за бременността си.

Приемайте добавка с витамин D

Нормалните нива на витамин D по време на бременността са от голямо значение за нейното правилното протичане и намаляване появата на усложнения при майката и плода. Ултравиолетовите лъчи са основен източник на този витамин за организма. Можем да си го доставим и от храни като - мазни риби, черен дроб, сметана, жълтък, обогатени зърнени храни. Лекарите препоръчват приема на 10 микрограма витамин D всеки ден.

Балансирано хранене

Не е необходимо да сте на специална диета, докато се опитвате да заченете, но е важно всеки ден да приемате разнообразна и здравословна храна, богата на качествени и пълноценни хранителни вещества, осигуряващи максимална енергия за нуждите на организма.

зачеване
Снимка: Istock

Откажете се от пушенето

Знаем, че не е лесно отказването от вредните навици, но пушенето може да повлияе на качеството на яйцеклетките и е една от основните причини за ниското тегло на бебетата при раждането. Освен това е предпоставка за увреждане на яйчниците, ранна менопауза и съответно намаляване броя на репродуктивните години. Мъжете също трябва да помислят относно това да откажат цигарите, ако с половинката си плануват бебе. Пушенето влияе върху качеството и количеството на спермата. 

Сега ви изглежда трудно да откажете вредния навик, но когато гушнете за пръв път бебето си, ще разберете че всичко си е заслужавало.

Лекарства, билки, хранителни добавки

Ако приемате някакви медикаменти или билки - предписани или не - най-добре се консултирайте с личния си лекар относно това могат ли да повлияят на вашата фертилност и опити за зачеване.

Предишни заболявания

Консултирайте се с вашия лекар, ако имате предишни или настоящи заболявания, които могат да окажат влияние на способността ви да заченете или да износите нормално бременността си. Това включва - синдром на поликистозни яйчници, ендометриоза, дисфункция на щитовидната жлеза, възпалителни заболявания на чревния тракт, епилепсия, диабет и др. Тези или други подобни здравословни състояния се нуждаят от внимателно и прецизно наблюдение и контрол по време на бременността, за да се сведат до минимум рисковете за майката и плода, влияят и на решенията, които взимате, относно това как да увеличите шансовете си за зачеване, кой специалист да наблюдава бременността ви, къде да родите. Затова запазете час при вашия лекар за консултация и преглед.

Спрете или намалете максимално алкохола.

Също като тютюнопушенето, алкохолът влошава качеството на спермата и яйцеклетките. Лекарите съветват жените плануващи зачеване и бременност да избягват по възможност напълно алкохола. Това ще увеличи шансовете им за успешно забременяване.

Следете редовно менструалния си цикъл.

Започнете да следите и записвате своя месечен цикъл. Ако е редовен и винаги навреме ( между 25тия и 30тия ден на месеца) вероятно нямате проблем с овулацията, но ако е нередовен, прекалено кратък или с дълга продължителност е добре да се консултирате с вашия лекар. Прегледът ще даде най-точна информация за това, имате ли проблем и какъв точно е той. Ако всичко е наред, отбелязвайте в своя календар дните на овулация (обикновено около 14тия ден броено от началото на менструацията). Това е най-подходящото време за опити за зачеване – преди и около момента на овулация.