Ако вашето дете е придирчиво към храната и отказва да яде сервираното на масата, последното, от което има нужда, е да критикувате навиците му.

Осигурете на детето си здравословен избор, но не го принуждавайте да яде. Колкото и да е трудно, важно е да му дадете известно количество контрол – тогава сигурно ще се изненадате колко добри могат да бъдат децата в справяното с храната.

Вместо да обещавате на детето си десерт в замяна на празна чиния с основно ястие, вземете предвид следните възможности:

  • Не се превръщайте в готвач на повикване, приготвяйки специални ястия само за да успокоите детето си, и не му давайте междинни закуски, когато скоро предстои хранене - по-вероятно е да хапва, ако е гладно.
  • Ангажирайте детето си в планирането и приготвянето на ястия. По-склонно ще бъде да яде това, което е на масата, ако има право на глас.
  • Позволете на детето си да си избира от няколко здравословни възможности на масата за вечеря, вместо да пълните чинията му в кухнята. По този начин се научава само да взема решения за това какво и колко да яде, както и да бъде отговорно за своя избор.
  • Сервирайте поне една храна, която знаете, че вашето дете харесва, не обсъждайте хранителните му навици и разчистете масата, когато яденето приключи - дори детето ви да не изяде цялата си храна. Добре е, ако децата са леко гладни след вечеря.
  • Ако детето ви хареса нова храна, не се бойте да я сервирате отново. Опитайте да я приготвите по различен начин или сервирайте храната сурова, стига тя да позволява. Храната често трябва да бъде показана на децата няколко пъти преди да се научат да я харесват. Дайте им време и не ги насилвайте.
  • Отделете време, за да поговорите с детето си как питателните храни го карат да се чувства по-добре, дават повече енергия и помагат на тялото да порасне силно. Когато детето направи здравословен избор, отправете му комплимент, като кажете нещо от рода на „Това ще ти помогне да имаш силни мускули!“ или „Това ми харесва и на мен!”
  • Ако иска десерт, дайте му го без много приказки, но обмислете поднасянето на плодове вместо сладки изкушения. Предлагането на по-питателни десерти заедно с лакомства като сладолед насърчава здравословни навици.
  • Важно е да бъдете добър модел за подражание. Ако детето ви вижда да се наслаждавате на храната, е по-вероятно и то да оцени своята.