Лекарите обикновено не препоръчват на деца ограничителни диети или програми за отслабване, тъй като те са необходими само в крайни случаи. Ограничителната диета всъщност може да бъде вредна за здравето на детето и да пречи на неговия растеж и развитие, ако не се следи внимателно.

В повечето случаи целта е теглото на детето да се поддържа със здравословна диета, така че докато расте, теглото му да бъде по-пропорционално на неговия ръст.

Разбира се, можете да попитате педиатъра за идеи как да помогнете за развитие на здравословни навици у детето. Един от тях най-вероятно ще е ограничаването на сладкиши и други висококалорични храни с ниско съдържание на хранителни вещества. Лекарят може също да препоръча консултация с диетолог, който да ви помогне да създадете балансиран хранителен план за своето дете.

Имайте също предвид, че ако цялото семейство приема здравословна храна при всяко ядене (и се движи), детето ще намери за много по-лесно да върши същото. Като за начало опитайте да отучите детето от следните лоши навици, които могат да доведат до трупане на излишно тегло:

  • Междинни закуски без надзор: Ограничете или премахнете избора на храни като бисквитки и чипс и ги заменете с пресни плодове, зеленчуци и пудинги, йогурт и други млечни продукти с ниско съдържание на мазнини. Уверете се, че детето ви няма да постянно да гризе нещо, било то и здравословни храни.
  • Хранене пред телевизора: Когато детето е разсеяно от екрана, то няма да усети, че му е станало тежко. Помогнете му да се вслушва в сигналите на своето тяло, които подсказват кога се е нахранило достатъчно.
  • Консумиране на прекомерни количества газирани напитки или сокове: Запазете газираното и останалите сладки напитки за специални случаи, ако изобщо ги сервирате. Плодовият сок се брои за плод, но в голямо количество може да напълни стомаха на детето, а то да не се чувства гладно по време на хранене - така няма да има място за другите хранителни вещества, от които се нуждае.
  • Ползване на автомати за храна: Повечето продукти там не са много питателни. Ако детето ви ще бъде навън, когато стане време за лека закуска, опаковайте му нещо здравословно.
  • Прекаляване с времето пред телевизора или компютъра: Когато се увлекат, децата могат да седят неподвижно с часове. Освен това, телевизионните реклами насърчават консумацията на висококалорични храни, които са оскъдни на хранителни вещества. За да насърчите физическата активност, дръжте телевизорите извън детските спални.

 

Вместо да заяждате с детето си относно теглото му, което вероятно ще го накара да се бунтува и оплаква, дайте му възможност да избира здравословни храни и дейности и го хвалете, когато го прави. Личният пример на родителя е от изключително значение, така че не забравяйте да се хранете добре - децата попиват онова, което виждат.

Не започвайте да подлагате детето си на редовни претегляния у дома, защото те могат да се превърнат в източник на безпокойство. Ако обаче ИТМ на вашето дете е над 95-ия перцентил, вашият специалист може да наложи проверка на теглото му веднъж месечно, за да следи неговия напредък. Отнасяйте се към тези посещения като към всеки друг преглед при лекаря и не се замисляйте много върху процеса на претегляне. Дръжте фокуса върху развитието на здравословни навици, а не върху теглото на детето.