Вероятно е много разочароващо, когато влагате толкова много труд и желание в приготвянето на храна за вашето дете, а то категорично отказва дори да я опита. Това превръща обяда в истинска битка или просто ви принуждава да посегнете към вредната храна, само за да сте сигурни, че малкият палавник е сит.

Напълно нормално е след 18-тия месец детето ви да показва претенции по отношения на менюто му. А тъжната новина е, че и най-хубавите био зеленчуци на света няма да го накарат да ги изяде, ако е решило, че не му харесват. 

За щастие, медицинските експерти имат няколко ценни предложения по темата, които ще ви спестят много главоболия.

Защо децата стават злояди? 

Причините са много. Представяме ви най-често срещаните:

  • Инстинкт за самосъхранение - някои специалисти смятат, че отказът от консумиране на плодове и зеленчуци е част от еволюционния механизъм за оцеляване, който предпазва малките деца от отровни хранителни продукти от растителен произход.
  • Забавяне на растежа - от раждането до навършването на 2 години бебето расте изключително бързо. След това ритъмът постепенно започва да се забавя, а това се отразява и върху апетита му. 
  • Борба за независимост - на тази възраст детето има желание да бъде независимо, а поемането на контрол върху храната му е част постигането на тази цел.
  • Склонност към създаване на лоши навици - децата копират огледално нашето поведение. Затова, ако вие не се храните здравословно и пропускате основното хранене, не се изненадвайте, ако малкото ви съкровище започне да прави същото.
  • Здравословни проблеми - възможно е зад това поведение да се крие сериозен проблем. Ако има нещо, което ви притеснява, консултирайте се с личния лекар.

Как да подходим към злоядо дете

Според популярния модел на Елин Сатер родителите трябва да избират кога и какво да яде детето, а то от своят страна поема отговорност за това, какво количество решава да консумира от нея. Освен това не забравяйте, че апетитът идва на вълни.

Възможно е рожбата ви да се държи така, сякаш се храни чрез фотосинтеза, а след броени минути да погълне изненадващо количество храна. Нека то само да бъде господар на тялото си. Ако го насилвате да поглъща всяко основно ядене, ще го възпитате да пренебрегва собствените си хранителни потребности.

Когато предлагате храна на злоядо дете, не забравяйте тези три основни принципа:

  • Разнообразие - предлагайте му различни блюда и го направете част от цялото преживяване. Вземете го с вас на пазар или му покажете как се грижите за градината си.
  • Проучване - позволете му само да изследва и да си играе с храната. Не го изолирайте от кухнята, ако прояви желание да ви гледа как готвите.
  • Обогатяване - след като успеете да провокирате любопитството му, ще се изненадате колко щесно ще го научите да хапва нови ястия.

Подходящи храни за злояди деца

Въпреки че всяко дете притежава свои индивидуални потребности, има няколко храни, които в много случаи провокират интерес и удовлетворение. Те са и страхотен начин да добавите нови продукти в менюто им, без да забележат.

Предлагаме ви няколко примера:

  • Смутита
  • Кюфтета
  • Палачинки
  • Кексчета

Как да сервираме нова храна на злоядо дете

Има много надеждни методи, но в крайна сметка най-важно е да не се обезсърчавате. Постоянството ви ще се отплати. Представяме ви нашите креативни предложения:

  • Вместо да сервирате салата или сандвич, разпределете продуктите поотделно в чинията. С времето може би малкото ви съкровище само ще режи да ги смесва и да опитва нови вкусове.
  • Сервирайте малки порции. Поднесете му една супена лъжица и го попитайте дали му харесва. Така хем ще му създадете усещане за контрол, хем няма да хабите хранителни продукти.
  • Дайте втори шанс на храните. За някои ястия ще са ви необходими 15 неуспешни опита, за да накарате детето да го опита (и да му хареса). Тайната е в постоянството.
  • Започнете с малки промени. Изберете храна, което злоядото дете харесва, и съвсем леко променете формата ѝ или добавете нов вкус.
  • Яжте от еднакви съдове (не от една чиния). Това ще допринесе за топлата семейна атмосфера по време на хранене и ще накара детето да се чувства "като възрастен". Не му отказвайте, ако изяви желание да опита и от вашата порция.
  • Създайте график на хранене. И внимавайте с големината на леките закуски между основните хранения.
  • Научете се да контролирате емоциите си. Понякога нещата са въпрос на темперамент. Някои деца са по-претенциозни и бойни от други. Не се самообвинявайте. Както вече казахме, успехът идва с постоянството.